Doe mij maar van alles een beetje niks
Minder is meer en abstraheren is weglaten.
Tuurlijk, weten we allemaal.
Prima strategieën om de boodschap direct bij de ontvanger af te leveren zonder eerst drie lagen pakpapier te hoeven verwijderen. Totdat we zelf een belangwekkend verhaal willen vertellen. Via de socials, op de corporate website, in de nieuwsbrief of een brochure. Want er is gewoon echt heel veel belangrijk. De voorgeschiedenis, wat leeft en speelt er, het noemen van alle betrokkenen, hoe zit het internationaal, de directeur wil graag exposure en o ja, laten we ook dat evenement meenemen dat binnenkort plaatsvindt. Alsof je een kamer wilt opruimen zonder iets van zijn plek te halen en op te bergen.
Kiezen met ballen
Ik werd gevraagd een brochure te maken voor de Nederlandse ‘wateruniversiteit’ IHE in Delft. Doel: het werven van sponsoren om de opleiding voor een aantal buitenlandse studenten aan het IHE mogelijk te maken. Een greep uit de briefing: korte geschiedenis en status van het sponsorprogramma, geschiedenis en status van het IHE, over het programma zelf, oude en nieuwe lichting aan het woord, de grote donateurs aan het woord, de kartrekkers aan het woord, een afgestudeerde aan het woord, de honderdste afgestudeerde aan het woord, nog een paar belanghebbenden aan het woord en o ja het voorwoord, over schenken en ANBI, over het alumninetwerk, het koningspaar op bezoek bij een IHE-project, drie komende waterevenementen, hoe werkt financiering en andere middelen… En dat alles in vier pagina’s, mevrouwtje! En dan hadden we het nog niet over het beeld gehad.
Natuurlijk wilde de opdrachtgever niet van alles een beetje niks. Na een kritisch gesprek over het doel van de brochure (maak er een hulpvraag van: ‘waarom en hoe ga ik een student aan deze universiteit sponsoren’) en de items te selecteren die bijdroegen aan dit doel (de onderwerpen die antwoord op de hulpvraag gaven) viel meer dan de helft van de aangedragen items af. Ik gaf keuze-advies, het hielp bovendien dat de opdrachtgever durfde te kiezen.
Minder is meer
Het resultaat is een heldere brochure die één boodschap uitzendt door ondersteunende brokjes informatie te verstrekken. Soms in een opsomming, soms in een quote, dan in een langer kader en soms slechts in een veelzeggend beeld. Eenheid in verscheidenheid. Natuurlijk zijn we met z’n allen niet gestopt met lezen, we zijn gestopt met dóór te lezen. Er wordt via allerlei kanalen zoveel informatie op ons afgevuurd, we hebben er geen zin meer in de boodschap te moeten ontwaren tussen lagen pakpapier. Minder is meer, we weten het allemaal. Gewoon even doorpakken door te kiezen met ballen.
[foto kunstwerk: Archief Sheddak SM’s 1 (white, ook in black) van Marjan Teeuwen, onderdeel van een installatie in het Stedelijk Museum SMS in Den Bosch, 2010]