‘1872 Werkloze journalisten en niemand kan een goed merkverhaal schrijven. De beste schrijvers gaan naar de kranten en tijdschriften. Je hoort toch nog steeds maar weinig mensen in de kroeg opscheppen over een geweldig verhaal voor Maggi?’
Toen deze blog van Cor Hospes op diverse media verscheen, zag ik ook menig (oud-) collega uit de wereld van branded content lichtelijk verbaasd reageren. Wij schrijven al jaren voor de grootste opdrachtgevers, van zware kost over onvermijdelijk reorganiseren tot luchtige receptuur voor het kerstdiner. Maar altijd: relevante content (uiteraard, wie leest het anders?) met het merk stevig aan de basis van elke keus voor een artikel, invalshoek, beeld. Wij zijn er en vertellen graag over onze Maggi’s.

De nieuwste voorjaarstinten

Bij het lezen van zijn blog, dacht ik direct aan een feestje alweer een tijdje terug. Een paar heren stonden geanimeerd met elkaar te praten, de jarige stelde me aan hen voor. ‘Zij schrijft ook’, werd ik geïntroduceerd. Nieuwsgierige blikken. Een collega!
‘Je maakt een magazine voor een landelijk drogist?’
‘Jazeker.’
‘Dat personeelsbeleid van hen klopt van geen kanten. Heb je dat al eens onder de loep genomen?’
‘Eh nee…’schrijfengel
‘En die producten van hen, een groot deel schijnt door verre kinderhandjes gemaakt te worden…’
‘Ik schrijf over huidverzorging, de nieuwste voorjaarstinten…’
‘Echt? Hoe kun je? Jij moet de mensen juist informeren…’
‘En dat is precies wat ik doe!’
De NRC-journalisten draaiden zich als afgesproken om.
‘Ik schrijf ook jou de hemel in als jij dat wilt’, riep ik uit pure balorigheid. ‘Als je doelgroep dát wil lezen.’
Inmiddels zitten 1872 journalisten werkloos thuis en maak ik nog altijd relevante content voor mooie merken. En er zijn er veel meer van mij. Het is simpelweg een kwestie van willen luisteren als we over onze aroma’s praten.

 

(Visited 32 times, 1 visits today)