Old school? Nee hoor… er is nog altijd behoefte aan een magazine (al dan niet op papier), maar de doelgroepen worden kleiner en specifieker (lees: special interest). Ik maakte zeer uiteenlopende titels voor net zulke diverse doelgroepen (van personeelsblad voor de postbode tot magazine voor soapverslaafde RTL-kijker).
Als ik in mijn vrije tijd in een ‘special interest’ groep beland (oudercommissie school, hardloopgroep, kantoornetwerk), kan ik erop wachten gevraagd te worden voor een blad of de nieuwsbrief.
Maar met de juiste basiskennis, een gezonde dosis eigenwijsheid en een club goede mensen kan (bijna) iedereen zelf een tijdschrift maken. Er is maar één verbod (al jaren): de rubriek ‘Wist u dat’ kan al heel lang niet meer. Krijg je lezers, dan weet je direct dat je goed bezig bent! In vier stappen vind je hier tips hoe je een magazine in elkaar draait.

Kies een mooi redactionele mix

  1. Wat? Omschrijf je tijdschrift in hooguit twee zinnen: Bella is een sprankelend, amuserend publiekstijdschrift dat elke maand de doelgroep op al haar interessegebieden voorziet van praktische en prikkelende informatie.
  2. Voor wie? Bella richt zich op de jongvolwassen vrouw die ervoor kiest single te blijven
  3. Bladconcept (redactionele formule). Zelf een tijdschrift maken begint met een krachtige redactionele formule. Geef de formule alle aandacht, als een puzzel moeten alle stukjes in elkaar passen.
  • De pijlers. Welke aandachtsgebieden komen in (elke editie van) je magazine aan bod? Denk aan: gezondheid/medisch, human interest, mode, beauty, financieel, relatie, sport, lifestyle, reizen.
  • Wilde ideeënbrainstorm. Ga aan de hand van je pijlers wild brainstormen. Zoals bij gezondheid: wie doet de boodschappen als je ziek bent (sociaal vangnet), de nieuwe dertigersziekte, elke dag fit, zin en onzin van vitamines slikken etc.
  • Gouden regel: in een wilde brainstorm kan en mag alles (doe niet aan zelfcensuur zoals ‘dit idee is praktisch niet uitvoerbaar’).
  • Maak een mooie redactionele mix. Kies voor een aantal vaste onderdelen in je magazine (rubrieken, columns, inhoudspagina etc) en onderdelen die variëren (fotoreportage, dubbelinterview, pagina vol weetjes etc). Bella heeft onder meer een financiële rubriek (slimme tips voor je relatief dure eenpersoonshuishouden), een rubriek over carrière/studie. Ook in elk nummer ‘So What’; een lang inteVerbod op rubriek 'Wist u dat'rview met een (uiteraard single) vrouw die een intrigerende keus maakte (kind in haar uppie, emigreren, nieuw product lanceren).
  • Planning. Ga aan de hand van een (kwartaal- of jaar) planning de beste ideeën uit de brainstorm indelen per editie. Bedenk bij elk idee: waarom kies ik voor dit idee en waarom zet ik het juist in deze Bella en niet in een eerder of later nummer.
  • Plank. Deel elke Bella in aan de hand van een plank; een overzicht van alle pagina’s van je magazine. De benaming ‘plank’ stamt af uit de tijd dat de papieren indeling van een magazine op een plank werd vastgeprikt. De plank werd over redacties gesjouwd om te zien hoe, wat en waar. De plank is onverbiddelijk: je ziet direct of je magazine klopt in herkenning, variatie en ritme (korte & lange artikelen, veel en weinig beeld, praktische en emotionele artikelen etc.). Download de Zelf-tijdschrift-maken-plank.

 

 

4. Vormgeving, druk, advertenties, abonneewerf en distributie. Onmisbare onderdelen als je zelf een tijdschrift wilt maken. Deze diensten koop ik alle in of anders gezegd: besteed ik uit aan professionals met wie ik graag en veelvuldig samenwerk.

 

(Visited 128 times, 1 visits today)