‘Geen uitgever wilde mijn boek hebben…’

Aan zelf je boek uitgeven, kleeft voor velen nog altijd het vooroordeel dat de gevestigde orde van uitgevers de titel blijkbaar niet de moeite waard vindt om in te investeren. Dus in godsnaam, dan doe je het maar zelf. Inderdaad: de acht (grote, nauwkeurig op mijn titel geselecteerde) uitgeverijen naar wie ik mijn manuscript Campinggeluk stuurde (keurig zoals ze het wilden hebben: wel of geen hoofdstuk, een synopsis en biografie), reageerden na maanden en maanden met een standaard afwijzing. Maar Robert Vuijsje is ook talloze keren afgewezen, wist ik na mijn interview met hem voor mijn boek Droomdebuut. De andere schrijvers uit Droomdebuut hadden me al verteld dat een uitgever niet automatisch veel voor je doet. Dus in godsnaam, dan doe ik het gewoon samen met mijn partner zélf.

Partner René Herremans nam de klus logistiek en financieel op zich , ik richtte me (naast het schrijven van het boek) op de pr en aanverwante activiteiten. De uitgeverij had al een werktafel en laptop in bezit en enige ervaring op financieel en communicatiegebied. Een naam en logo (Uitgeverij Excorde) waren snel bedacht. De uitgeverij kon starten (echt: meer is niet nodig om zelf een boek uit te geven. Een boek verkopen is een ander verhaal…).

Manuscript wordt boek

Mijn ervaring als bladenmaker (en samensteller van twee non-fictieboeken) en mijn goede netwerk, stelden me in staat om Campinggeluk professioneel te laten verschijnen. Met behulp van een eindredacteur, illustrator, artdirector, visagiste, styliste en fotograaf werd het boek (inclusief coverfoto en mijn portret) in elkaar gezet. De uitgever koos voor Pumbo om het boek te laten drukken. Zij hebben ons goed geadviseerd over onder andere het formaat, de papiersoort en de inrichting van onze eigen website. Een deel van de boeken ligt bij hen op voorraad.

Distributie en verkoopkanalen

Een boek schrijven en laten verschijnen, is een ding. Maar hem verkopen, dat is een heel ander verhaal. We kochten een ‘account’ bij het Centraal Boekhuis: een plankje waar mijn boek ligt met een ISBN-nummer. Boekwinkels bestellen veel van hun titels bij het CB. Zo’n account is dus best handig als je niet alle boekwinkels zelf wilt affietsen, leurend met je boek.
Campinggeluk is ook te leen in de bibliotheek (tientallen in Nederland). Om je boek in de bibliotheek te krijgen, bied je jouw titel aan bij de Nederlandse Bibliotheek Dienst Biblion. Een heuse jury buigt zich over je boek, na een goed rapport wordt je boek aangeschaft door meerdere bibliotheken en nog altijd wordt er af en toe bijbesteld.

Over pr en bingo

Boekhandels bestellen je boek (bij het CB) als ze het bestaan ervan kennen. Net als het publiek. ‘Zorg dat je boek bij DWDD komt’… ik kan de briljante tip niet meer hóren.
Zelf een boek schrijven, uitgeven en verkopen vraagt om een goede pr-strategie. Je moet gericht en ook nog eens op het juiste moment je boek promoten. Dat vergt voorwerk. Ik richtte me naast media en afzetpunten op campinggerelateerde momenten en evenementen. Ik zette daar verschillende middelen voor in. Tijdens de lancering van mijn boek heb ik landelijk en lokaal persberichten verstuurd (en eindeloos nagebeld!).
Ook heb ik bingo gespeeld: deelnemers konden dan een exemplaar van mijn boek winnen. Verder heb ik de plaatselijke boekwinkels én de boekwinkels in de buurt van mijn camping bezocht. We hebben een landelijke advertentiecampagne in de Telegraaf geregeld en mailings op maat (in een ontworpen template) verstuurd naar campings in Nederland en Frankrijk, boekwinkels, campingwinkels en caravandealers. Uiteraard benutte ik de kracht van social media en heeft een bevriend acteur voorgelezen, onder andere op Camping Bakkum, tijdens het Verhalenfestival. Daarnaast heb ik displays laten maken, waarin onze boeken liggen. Campings konden de boeken zo goed presenteren aan hun gasten. Campinggeluk ligt inmiddels ter visie bij enkele filmproducenten.

Liefdewerk, oud papier

Uitgesmeerd over drie jaar, heb ik een jaar fulltime aan Campinggeluk gewerkt. Ik wil schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Een boek uitgeven is niet echt mijn ding. We hebben veel plezier beleefd aan het uitgeefavontuur. Maar of we het nog eens doen? Een boek zelf uitgeven, is een fikse investering in tijd en geld. Ik besteedde ruim een half jaar minimaal een dag in de week aan pr voor mijn boek. Financieel zijn we bijna uit de investeringskosten, ook al vang je uiteraard een stuk meer dan de tien procent van de boekprijs die de uitgever je betaalt. Ik verkocht vier keer zoveel exemplaren als het gemiddelde Nederlandse boek. Als ik in mijn omgeving (en die van de camping) huis-aan-huis mijn boek had gepromoot, had ik er wellicht net zoveel verkocht…

Zelf je boek uitgeven: ja of nee?

Wees er bewust van dat een eigen boek schrijven, uitgeven en verkopen eerst geld kost. Zorg dat je als auteur ruimte hebt: fysiek (een rustige werkplek!), maar ook financieel. Niet alle auteurs worden rijk en beroemd. Schrijf om te schrijven, geniet van het proces en richt daarbij je focus op: ‘Ik wil gelezen worden!’ Qua promotie: geef nooit op. Je moet echt je best ervoor doen. Een tussenweg is er overigens niet, het is alles of niets met promotie. Vergeet daarbij ook het lokale aspect niet. Klein beginnen kan groot eindigen.

(Visited 114 times, 1 visits today)